2016. szeptember 30., péntek

"Fiatal nők az anyák jogaiért" Záró esettanulmány

A tanácsadás résztvevőivel esetnapló bejegyzések készültek, részben a probléma megismertetése, részben a javasolt megoldási módok jegyzőkönyvszerű vezetése miatt.





A tanácsadással a személyes segítség nyújtáson túl célunk volt biztosítani a nők szervezeti fellépését a társadalmi esélyegyenlőség és egyenjogúság gyakorlati megvalósulása érdekében, ebben a projekt résztvevői mindvégi nagyon motiváltak maradtak. A résztvevők megismerkedtek azokkal az intézményekkel, hivatalokkal, ahol jogi ügyeikben önállóan eljárhatnak. Törekedtünk arra, hogy jártasságot szerezzenek, otthonosan mozogjanak ügyfélszolgálaton elintézhető ügyek kezelésében. Terveztük továbbá eredetileg a nők érdekeinek védelmét, társadalmi elismerésük kivívását, jogi és információkkal való segítséget a munkavállalói és az anyai szerep összhangjának eredményesebb megvalósítása érdekében. Azt tapasztaltuk, hogy a projektben résztvevő fiatalok, főleg a nők, érdekérvényesítőbbek, magabiztosabbak lettek ügyeik, a családjogi vonatkozású teendőik intézésében. Nem helyettük akartunk eljárni, a „hogyan”-ra helyzetük a hangsúlyt úgy, hogy prioritást élveztek az esetleírások, de a projekt hasznossága mégis inkább a tapasztalatok megszerzésében nyert bizonyosságot.

A jogi tanácsadó csoport szakmailag felkészült az ügyfelek fogadására, a jogi esetek esetnaplóba való bejegyzésére és arra is, hogy közvetítő szerepet töltsön be a jogászok, (intézmények, törvényességet végrehajtó szervezetek között, ha éppen arra volt indokoltan szükség) és a tanácsadást igénylő ügyfelek között. A csoportban dolgozó önkéntesek is megerősödtek abban az elhatározásban, hogy nem járnak el az ügyfél helyet, hanem tanácsokkal, javaslatokkal segítették az ügyfeleket, hogy jogi kérdéseikre, problémáikra – minél önállóbban is - megtalálják a megfelelő megoldásokat. Fejlődött tárgyalási készségük, kommunikációjuk, pozitív hozzáállásuk.


Az esetek nagy része fiatal és teljes családokat érintett, de érintett megközelítően 20 százaléknyi arányban gyermekét egyedül nevelő anyát, gyermekét egyedül nevelő apát is. Az érintett célcsoport 20-35 éves volt.


Az esetek között 20-25 százalékban munkajogi helyzetekkel találkoztunk. Ez az arány jóval kisebb, mint amire a megye hátrányos munkaerő piaci helyzete miatt számítottunk. A leggyakrabban előforduló kérdés a munkaviszony váratlan, indok nélküli, vagy idő előtti megszüntetése volt. Volt példa arra is, hogy ez a elmaradt fizetés vagy bónusz megvonással járt a munkavállaló felé.

Egy esetben idős, beteg hozzátartozó ápolása körüli vitára kellett jogi megoldást találnunk.

Többször is felmerültek válással kapcsolatos kérdések két problémakör köré csoportosulva. Részben a vagyonmegosztás, részben a gyermek elhelyezés kérdése okozott a feleknek vitatott helyzetet.  A legkomolyabb figyelmet egy olyan apuka kérte, többször is igényelte a jogi segítséget, aki nem tudta gyermeke édesanyja, illetve annak családja merev elzárkózása miatt gyermeklátatási jogát érvényesíteni, hiába bizonyította, hogy tud és akar kisfiáról gondoskodni.

Viszonylag kevés, tíz százaléknyi esetben örökösödési problémákkal keresték fel a jogi tanácsadást. E téren új megközelítést kapott, hogy sokan külföldön élnek és ott értesülnek hagyatéki juttatásukról, ebben az esetben nem ismerik az eljárásrendet.

Egy esetben fordult elő baleset miatti kártérítésről, ahol elmaradt a kárrendezés.
Érdekes módon a legtöbb esetben közüzemi szolgáltatásokkal, vásárlással, fogyasztással kapcsolatban keresték meg a jogi csoportot. Az esetek túlnyomó része ilyen ügyekről szólt: használt gépjárművásárlás, amiről utólag kiderült, hogy hibás például. Tartós vagy magasabb fizetési kategóriába tartozó áruk (bútor, ágynemű, műszaki cikkek) esetében is gyakran előfordult, hogy a megvásárolt termék rejtett hibáira bukkantak a vásárlók. Érdekesség, hogy a vásárlással, fogyasztással kapcsolatos problémák még mindig a hagyományos kereskedelemhez kötődtek, egyetlen esetben fordult elő, hogy internetes vásárlás kapcsán járt pórul a vásárló.
Elképesztően nagy arányban, megközelítően az esetek kétharmadában fordult elő telefon előfizetéssel, illetve szolgáltatással, E-On, TIGÁZ szolgáltatással, óracserével, óraelvitellel, hibás számlázással, inkorrekt ügyintézéssel kapcsolatos eset.

Az esetek egy részében tudott vagy valamelyik jogászunk, vagy a jogi csoport tanácsot adni, de az esetek többségében csak az ügyfelet tudták irányítani Fogyasztóvédelem, Munkaügyi Bíróság, Bíróság felé.

A leghangsúlyozottabb tapasztalata a projektnek, hogy főként a közüzemi szolgáltatások terén nagyon kiszolgáltatottak az emberek és sokszor jelentős anyagi veszteség elszenvedői is, olykor úgy, hogy nincs is tudomásuk róla, illetve amikor ráébrednek, már ideje fogyott az esélyük kártérítésre.



Bár már kisebb mértékben, mint a projektmegvalósítás kezdetén, de alapvetően az egész folyamatról összességében is elmondható, hogy a projekt megvalósításában a legnagyobb korlát az volt, hogy az emberek félnek ügyeik, jogi helyzeteik leírásától, nevesítésétől. Már a projekt kezdetén szembe kellett nézni azzal, hogy a résztvevők megközelítően fele vagy a szüleire, vagy a férjére bízza a jogi problémák, ügyek intézését önbizalom és a tapasztalat hiányában, vagy kinek-kinek a szocializációja során rögzült minták alapján. (Nem mertek kiállni érdekeik képviseletében, mert azt hitték, hogy erre egy nő nem képes, vagy esetleg nem tartották azt helyénvalónak.) Ez már az esetleírásokat is nagymértékben befolyásolta. A fiatal anyáknak több olyan beszélgetést, sajtó nyilvános rendezvényt kellene megélniük folyamatosan, ami a gátlásokat, félelmeket oldja és megteremti az őszinte és hatékony kommunikációhoz szükséges nyíltságot, bátor hozzáállást is.




A másik korlát az írásos esetnapló bejegyzések hogyanja volt. Erre csak a családtámogatások, gyermekvédelem terén találtunk mintát és csak a projekt utolsó etapjára sikerült úgy letisztítani, egyszerűen kitölthetővé tenni az esetnapló bejegyzéseket és megállapodásokat, amivel a tanácsadó csoport tagjai is jól boldogultak és az ügyfelek is elégedettek lettek.
Megerősítést, pozitív visszajelzést kaptunk elsősorban saját szerveztünk tagjaitól és klubjaink kisgyermeket nevelő anyukáitól és apukáitól, valamin együttműködő partnereinktől, kiemelten a Tabulapláza Alapítványtól. Megtapasztaltuk, hogy az emberek, főként civil szervezetekben és azok holdudvarában egyesületünkhöz hasonlóan érzékenyen reagálnak minden megkülönböztető eljárásra és fellépnek az esélytelenség, esélyegyenlőtlenség ellen, fontosnak tartják az emberek jogi érdekképviseletét.
Közösségi szervezetként sokat segíthet a tagok révén elérhető kapcsolati háló, és nagy háttér információ halmaz a közvetlenül elérhető facebookos közösségi portál is, főként, ha több is van belőle, amihez az érintett személyek csatlakozni tudnak. Az esetleírások közlését személyi jogok védelme miatt nem tartottuk megfelelő módnak, de közérdekű információk közlésére, problémák felvételére kialakítottuk a „Fiatal nők az anyák jogaiért” zárt facebook csoportot.
Természetesen a legfontosabb a személyes, ügyfél általi kötődés és pozitív visszajelzés, megerősítés. Kivétel nélkül mindenki szerint szükség van az ilyen civil kapaszkodókra az embereknek, mert szinte naponta változnak a törvények, rendeletek, szabályok, amelyek betartása nélkül folyton összeütközésbe kerülhetnek környezetükkel, (család- és gyermek intézményekkel, szolgáltatókkal, munkahelyeik képviselőivel) és sorolhatnánk.
A Gyerecsak Egyesület folytatja a műhelymunkát és a tanácsadást, amelynek keretében vállalták a jogi csoport tagjai, hogy heti 1 órában tanácsadás szolgáltatást adnak igény szerint.




A klubfoglalkozásokkal harmonizáló időpontban, alkalmanként 2 fő tanácsadó jelenlétével valósítják meg szolgáltatásukat. A tanácsadás résztvevőivel esetnapló bejegyzés készül továbbra is, részben a probléma megismertetése, részben a javasolt megoldási módok jegyzőkönyvszerű vezetése miatt.
A képzésen résztvevők körében feltártak 7 megoldásra váró ügyet. A tanácsadás résztvevőivel készülnek az esetnapló bejegyzései, a tanácsadó csoport önkéntesei teszik meg a bejegyzéseket. Ezek egyelőre papír alapon, feljegyzésben történtek meg az esetnapló használata dokumentum kritériumai alapján. Jelenleg dolgoznak azon, hogy egy google drive felületen mind a 12 fő a tanácsadó csoportban bármikor önállóan fel tudja vezetni feljegyzéseit. Műhelymunka során tanulták a résztvevők ennek a módját a Norvég Támogatási Civil Alap támogatásával. 
Összességében jónak és eredményesnek tartják a projektet. Ezt az is bizonyítja, hogy a projektidő lejárta óta is van igény a műhelymunkára is és a jogi tanácsadásra is, amit tovább kívánnak folytatni a jövőben is. A rendszeres, heti műhelymunka legérdekesebb tapasztalata az volt, hogy sokaknak meglehetősen nehéz az őket személyesen megszólító törvények, jogszabályok közötti eligazodás, és ez még csak nem is iskolázottság, képzettség kérdése. A projekt egyik érdekes felismerése az, hogy a ma embere számára fontosabb az információk beszerzési módjait ismerni, akár interneten is, mint magukat a jogszabályokat és végrehajtásukat, ezért az utolsó két hónapban már erre is időt fordítottak a résztvevők körében. Szintén érdekes tapasztalat volt, hogy mennyi ügy kerül ki a szolgáltatók, értékesítők köréből, az esetek jelentős arányban fogyasztóvédelmet érintő felvetések voltak.
A Gyerecsak Egyesület mintegy másfél száz családdal van közvetlen kapcsolatban, akik széles palettáját adják a családokban felmerülő jogi kérdéseknek.  A projekt egyik megdöbbentő tapasztalata még így is, az volt, hogy az emberek magánéletük ügyeiként kezelik a családok jogi problémáit, nem szívesen vállalják abba a nyilvános betekintést. Félnek nevüket, címüket adni kérdéseikhez, s bár nagymértékben megkönnyítené ügyeik intézését, nehéz a bizalmukba férkőzni. Hónapokba telt, amíg sikerült egy olyan megállapodást és esetleírási módot találni, amelyben a nyíltság természetesnek tűnik és az ügyfelek valamint a tanácsadók közti határok kitágulnak. Eleinte saját szervezetükön, közösségeiken belül dolgoztak a programmal, de a program végére a projekt hozzáadott értéke nyilvánvalóan az, hogy olyan együttműködő nyíregyházi civil szervezetet is találtunk a Tabulapláza Alapítványban, akik hasonlóan gondolkodnak. Velük és általuk is bővült az elérhető célcsoport, találtak saját egyesületen kívüli fiatal nőket és anyákat, illetve családokat is, akiket elértek és bevontak szolgáltatásaikba.
A program továbbra is fenntartható. Jelzéseket várnak az időközben elindított „Fatal nők az anyák jogaiért” facebook portálon, amit szeretnének minél interaktívabb, fórumszerű online felületté tenni.
A projekttel a nőket érintő jogi szolgáltatások terén, különös tekintettel a hátrányos helyzetű családanyák, gyermeküket egyedül nevelő nők, alacsony iskolázottságú anyák esetében tett eredményes lépéseket Nyíregyházán.
Fontosnak tartják azt is, hogy a fiatal édesanyák célcsoportja illeszkedni tudjon közösségekhez, intézményekhez, hogy erőszakmentes és támogató környezetben tudja magát.

A tanácsadás jelenleg 4400 Nyíregyháza, Geduly H. u. 15/B. Nyíregyházi Babaklubban zajlik szerdánként 17 órától. Bejelentkezés: egyesuletgyerecsak@gmail.com







A projekt véget ér, de a közösen elkezdett jogi segítségnyújtás nem.  Erre egy heti rendszerességgel megjelölt állandó fogadóórát jelöltek ki szerdán délutánonként. A feltárt ügyeket továbbra is esetnaplóban rögzítik, havonta egy alkalommal megbeszélik

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése