2020. április 30., csütörtök

Javaslatok a Jósa András Oktatókórház felé


Az alábbi javaslatokat a koronavírus járvány megszűnte után kívánjuk a kórház vezetőinek megküldeni.
„Van, ami nem pénzkérdés!” című
online kérdőív feldolgozása után készült javaslatok
Dr. Adorján Gusztáv Főigazgató Úr
és
Dr. Pap Károly Osztályvezető Főorvos  Úr részére:

A fenti projekt címen belül a „Tedd jobbá!” címet kapta kérdőívünk, amivel olyan édesanyákat szólítottunk meg, akik az elmúlt tíz évben Nyíregyházán szülték meg gyermeküket, illetve gyermekeiket.
Hipotézisünk szerint a szülő nők többsége, amikor kijött a Jósa András Oktatókórházból szülés után gondolt valami hasonlót: „Van, ami nem pénzkérdés!” Mi, néhányan a Gyerekek, Családok, Anyák Kreatívan Közhasznú Egyesületben, és a Nyíregyházi Babaklubban, Nyíregyházi Babaváró Klubban, azt vettük a fejünkbe, hogy hiteles visszajelzéseket adunk a nyíregyházi Jósa András Oktatókórház Szülészeti Osztályának, feltárva főként a gondoskodás, kommunikáció, bánásmód, és a hozzáállás hiányosságait, feltételezve, hogy az ott szülő kismamák, anyukák véleménye, tapasztalatai, elvárásai több változást eredményeznek, mint a betegjogi képviselet.
Egyesületünk egy helyszínen több közösséget működtet. Amire kiemelten büszkék vagyunk az, hogy idén már több, mint tíz éves a Nyíregyházi Babaklub, a régió első kötődésen, babahordozáson alapuló közössége. Történetünkben több száz anyuka, illetve család kapott szerepet, levelező listánkon megközelítően 300 család kap folyamatosan értesítést programjainkról, amelyben kitüntetett tartalom minden egészséggel, egészséges életmóddal, prevencióval, szüléssel, születéssel, babaápolással, gondozással kapcsolatos kérdés.
Az egyesületünk által fenntartott közösségekben érthető módon gyakran szóba kerül a szülés, hiszen ez az édesanyák egyik legnagyobb életélménye. Ezzel összefüggésben kiemelten fontos  a válaszkész nevelés azon pillére, ami az igény szerinti táplálást,azaz a szoptatást, az anyatejes táplálást szorgalmazza. Észrevettük igen sok anyuka története után, hogy óriási ellentmondás van a Jósa András Oktatókórház önmagáról kommunikált szakvéleménye és az ott szülő édesanyák véleménye, tapasztalatai között. Valószínűnek tartjuk, hogy a kórház vezetésének nincs tudomása erről. A kórház Szülészeti Osztálya bízik benne, hogy magas szintű ellátást biztosít, minden tökéletesen rendben van, mert nem kap hiteles visszajelzéseket az onnan szülés után távozó anyáktól, kismamáktól. A kérdőív célja a tájékoztatás, a visszacsatolás volt.
Főként a szöveges válaszok alapján úgy véljük, hogy őszinte és hiteles válaszokat kaptunk a kérdőívünket önkéntesen, anonim, és online módon kitöltő anyukák köréből, ami alapján ez- úttal egy a kórház Szülészeti Osztályát támogató, írásban továbbított javaslattal szeretnénk élni a kórház vezetői felé.
A kérdőív feldolgozása után is meggyőződésünk, hogy a szülés élményét bárki számára jobbá tenni nem pénzkérdés, és bízunk abban, hogy ebben a meggyőződésünkben együttműködő partnerekre találunk a Jósa András Oktatókórház vezetésében, a Szülészet főorvosa, valamint az osztályon dolgozók személyében is.
Észrevételeink kizárólag visszajelzést, tájékoztatást szolgálnak. Bízunk benne, hogy megértik észrevételeink mögött, hogy mindössze nagyobb odafigyelést, jobb kommunikációt, empátiát kérünk, és várunk el Önöktől. Ez mindenre kihat, hatékonyabb együttműködést szeretnénk a szülés helyszíneként Nyíregyházát választó kismamák, édesanyák nevében.
         Kevés és túlterhelt a kórházi személyzet. Ez mindenre kihat, ami ott történik.
         A szülés miatt ott tartózkodó anyukák kiszolgáltatott helyzetben vannak, páciensként  tartanak a következményektől. A kórházból való távozás után érzelmi okokból sem foglalkoznak kórházi tartózkodásuk problémáival.
         A betegjogi visszajelzés inkább csak formálisan működik. Soha senki nem tudja, mikor kerül vissza az osztályra, azaz az anyukáknak kényelmetlen a konfliktus keresése, bevállalása.
         A szülő nők felkészítése a kórházi ellátásra hiányos, jellemző, hogy információk hiányában már megérkezésekor kellemetlenül érzi magát a szülés előtt álló kismama.
         Sem a kórház, sem a szülő nők részéről nem egyértelműek az elvárások a másik féllel szemben.
         Nincs rendszerbe foglalva, mit vigyen magával a szülőnő, és mit ad a kórházi ellátás.
         A kórházi személyzetnek rutin, a betegnek rendkívüli a szülés, mint olyan, ugyanazt a helyzetet teljesen ellentétesen élik meg.
         Szükség lenne kiégés elleni tréningre, asszertív kommunikációs tréningre az egyszerű, de a szakmai hozzáértést mégis erősen csorbító viselkedés megelőzéseként. Különösen érzékenyen érinti ez a csecsemős és osztályos nővéreket.
         Kiemelkedően nagy probléma, hogy nincs elegendő, és megfelelő türelemmel dolgozó szoptatási tanácsadó, hiszen, ha kimarad az anyatejes táplálás a felnövekvő gyermek életéből tudatlanság, tapasztalat, nem hozzáértés miatt, az egy ember életében még felnőttként is trauma lehet.
         Érthető, ha az anyukák úgy gondolják, hogy információt kell kapjanak arról, mi miért történik a szülészeten velük (császármetszéses szülés oka, gátmetszés szükségességének oka, újszülött gyermek egészségi állapota, stb. esetben).
         Nem lehet pénzkérdés olyan közösségi tereket biztosítani, ahol VIP szobán kívül is találkozhat az újszülött és az édesanyja családjával.
         Mindenki jog van az Aranyóra igénybevételére. Ha az édesanya állapota nem teszi lehetővég, akkor az édesapának.
         Végül, egy Baba-Anya-Család Barát Kórházban nem kallódik el a fogadott orvos, a fogadott szülésznő, ez teljességgel etikátlan magatartás.
Köszönettel és tisztelettel,
    154 válaszadó édesanya nevében: Gyerecsak Egyesület,
                                                                                                      Valcsák Viktória elnök

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése