Feldmár a szabadság kortalan gerillaharcosa. Erre jöttem rá,
amikor beszélgettünk. Bár néhány kérdésben nem értek egyet vele, hiteles a
jelenléte: úgy tűnik, ő meg is valósítja azt, amit hirdet: egy életet, amelyben
folyamatosan lehet azt választani, amit szeretnénk. Terápiáról,
pszichoszomatikáról, gyereknevelésről, szeretetről beszélgettünk és persze
szabadságról, szabadságról meg szabadságról.
Mennyiben más hozzád menni, mint egy
„klasszikusabb” terapeutához? A te pszichoterápiás gyakorlatodat általában úgy
határozzák meg, mint ami eltér az átlagtól.
Feldmár András: Remélem, nem vagyok azért annyira
különleges, és sokan gondolkoznak hozzám hasonlóan. Az én meggyőződésem szerint
a pszichoterápia nem az orvostudomány egy ága, mert ebben nincs és nem is lehet
elmélet, ahogy nincs előre meghatározott séma sem. Itt nem egy házról
beszélünk, amit egy előzetes terv alapján megépíthetünk. Az emberek jelentősen
különböznek például a házaktól, mert senki nem születik cédulával a lábujján,
amelyik megmondaná, milyennek is kell majd lennie. És mivel nincs egy kész
terv, ezért például nem is akarom megépíteni vagy megszerelni az embereket,
hiszen nem vagyok építész, autószerelő, és egyébként orvos vagy tanító sem.
Sokakkal szemben úgy gondolom, ha valakivel baj van, az nem
belőle származik, hanem a közte és a többi ember között kialakult viszonyból.
Vagyis ha bárki bejön hozzám, arra figyelek, hogy mi van közöttünk, mi
nyilvánul meg a kapcsolatunkban. Biztos vagyok abban, hogy aki szenved, azért
teszi, mert bántották, nem azért, mert őrült, még ha ez utóbbit könnyebb is
elhinni a környezetének, hiszen nem kell foglalkozniuk azzal, hogy az illetőt
mi zavarta meg, mi taszította ebbe az állapotba.
Egy úgynevezett elmebetegség, pszichózis vagy zavart
viselkedés esetében egyébként két lehetőség áll fenn: vagy van egy orvosi
probléma, például egy daganat, tumor, amit kezelni kell, és elmenni
neurológushoz, vagy az illetőnek nehézségei támadtak az élettel. Erre való a
pszichoterápia.
Akárcsak a buddhistáknál, a fontos ebben az esetben az, hogy
a szenvedő megismerje, elfogadja és szeresse magát, és minden energiáját arra
fordítsa, hogy egy olyan környezetet teremtsen magának, ami kiegészíti őt.
Vagyis: a környezetedet változtasd, ne magadat. Itt téved például a nyugati
pszichológia, amikor tévesen azt hiszi, hogy mindenkinek magán kell dolgoznia.
Hiszen a környezetet és a viszonyokat kell megváltoztatni.
Mégis vannak olyan betegségek, amelyek genetikailag
öröklődnek. Szerinted ezekben is a környezet hatásait kell keresni?
F. A.: Egy skizofrénnek lehet, hogy genetikai hajlama van a
betegségre, de a környezet is kell, hogy erre ráerősítsen, és a betegsége
„kibontakozzon”. Bateson és Laing szerint ebben nagy mértékben „segíthet” egy
olyan anya, aki az egyik kezével távolít, a másikkal magához hív. De tény, hogy
vannak gyerekek, akik találnak kiutat a kettős kötésből, és nem lesznek betegek
vagy zavartak.
Azért nehéz erről közösen gondolkodni, mert – nyilván –
nincs olyan anya, aki szívesen vállalná a felelősséget azért, hogy a gyermeke
megőrült. És vigyázni is kell, hiszen elképzelhető, hogy tényleg nem felelős.
Nem kizárt, hogy a gyereke megőrült volna, akármit csinál az anyja. Ez a
pszichoszomatikában ugyanígy érvényes: ha megtudom, hogy rákos vagyok,
tökölhetek sokat, hogy mit csináltam rosszul, hogy hogyan okoztam ezt a rákot
magamnak, de elképzelhető, hogy egy időzített bomba volt, ami kirobbant volna
mindenképpen, akármit teszek.
Ezt nagyon felszabadító hallani. Sokan építenek arra,
hogy a daganatos vagy más betegségeket kizárólagos lelki tényezők okozzák.
F. A.: Igen, de ez hülyeség! Susan Sontag írt egy könyvet
akkor, amikor rákos lett, és ebben megfogalmazta, hogy senki ne mondja neki,
hogy ő az oka a betegségének. Gyakorlatilag mindenkit elküldött a francba.
Elmondta, hogy a TBC-vel kapcsolatban is rengeteg elmélet terjengett korábban
arról, hogy milyen lelkű ember kapja meg könnyebben, de amikor kiderült, hogy
egy baktérium által terjed, megszűntek a teóriák. Sontag szerint ha majd
megtudjuk, mi a rák, teljesen másképp fogunk gondolkodni róla.
Karl Menninger leírja, hogy minden betegségnek van egy
pszichoszomatikus komponense, ami lehet nagyon kicsi és nagyon nagy is, de
sosem tudjuk pontosan, mekkora. Mindig jó, ha érdekel, hogy van-e valami, amit
megváltoztathatok az életemben, hogy felgyorsítsam a gyógyulást, vagy
elkerüljem a megbetegedést. Ez fontos és nagyon is legitim érdeklődés, és
teljesen más, mintha valaki kívülről rámtör, és azt mondja, hogy én okoztam
magamnak a daganatot.
A depresszió viszont szerinted nem létezik…
F. A.: Igen, ezt a gyógyszergyárak találtak ki az
ötvenes-hatvanas években. Többmillió dolláros üzlet! Egy egzisztenciális
problémát betegségnek nyilvánítottak! A depresszió a reménytelenség, az az
állapot, amikor az életemben nem sikerülnek a dolgok, és úgy látom, nincs is
esély arra, hogy sikerüljenek. Van rá egyébként egy recept: legyen egy személy
elnyomott helyzetben, tiltsuk be, hogy beszéljen az érzéseiről és a vágyairól,
és máris megkaptuk az úgynevezett depressziót. Ha így nézem, ’56 előtt az egész
ország depressziós volt: mindenki sírt a sörébe, de nem beszélt, mert ha
megtette, elvitték. Mindenki rab volt, senki nem volt szabad.
Ha valaki a depresszióra gyógyszert szed, hirtelen az addig
fontos dolgok, amelyek nyomasztották, már nem nyomasztják többet, hiszen
elvesztik a jelentőségüket. Vagyis már nem zavar, hogy nem tudom megválasztani
a környezetemet, a körülöttem levő embereket, hiszen mindez jelentéktelen. Ezt
teszi az antidepresszáns, és kiszolgálja a diktatúrát, hiszen a gyógyszert
szedő már nem harcol tovább a céljaiért, például a szabadságért, bár nem is
szenved a hiányuktól. Egy börtönben bevennék akármennyi antidepresszánst,
hiszen nem tudok semmiben választani, na, ott adhatják a gyógyszert.
Tényleg bevennéd?
F. A.: Be.
Egy börtönben nem tudnál valamiféle szabadságot
megvalósítani magadnak?
F. A.: Hát hogy tudnék?
Egy belső szabadságra gondolok.
F. A.: De ez őrültség! Azt a képzetet kelti, hogy létezhetek
kapcsolatok nélkül. Pedig a szabadság
az, hogy ha rájövök, a családommal már nem akarom fenntartani a kapcsolatot,
akkor továbbléphetek. Alapíthatok egy új családot például. Ezt a börtönben nem
tudom megcsinálni. Az, hogy meditálok, és végül bárhol boldog tudok lenni, jól
hangzik, de valójában őrület. Ilyenkor a szellemi fejlődést arra használjuk,
hogy a zsarnoki rendszert elviseljük. Hát, köszönöm, nem. A szolidaritás, az
összefogás és a szabadságért való harcolás jobb a léleknek, mint az
antidepresszáns.
A meditációnál is jobb?
F. A.: Igen. Az csak öregeknek való. Indiában például az
emberek dolga a családalapítás, családfenntartás, a szegények befogadása, a
gyerekek felnevelése. Amikor a gyerekek felnőttek, akkor kezdenek meditálni.
Teljesen új jelenség, hogy átugrunk azon az életszakaszon, hogy harcolunk a
fontos dolgokért, helyette pedig ülünk, és nézzük a falat. Lehet, hogy ezt most
meg tudjuk engedni magunknak, de száz évvel ezelőtt nem tudtuk.
Hogyan segítesz annak, aki terápiára jár hozzád?
F. A.: Először is bátorítom, hogy ne dőljön be a
félelmeinek. Hogy tudja, melyik a félelme által érzékelt világ és melyik a
valóság. Ráveszem, hogy gyakorolja a bátorságot. Mert lehet félni, és mégis
megtenni azt, amit akarok. A félelem nem kell, hogy része legyen az
elhatározásainak.
Másrészt teret adok neki. Hiszen sokan hontalanok: nem
szeretnek otthon lenni, nem bírják azt a helyet, amit egyébként otthonnak
neveznek. Én igazi otthont adok nekik arra az órára, amikor hozzám jönnek.
Nálam nem kell szégyellniük magukat, és ez nagyon felszabadító. Átlépni a
szégyen köréből a szeretet körébe óriási lépés.
Harmadikként pedig demisztifikálok. Vagyis nem hiszek abban,
hogy a dolgok történnek, sokkal inkább abban, hogy emberek tesznek dolgokat.
Ezért ráveszem a hozzám érkezőket, hogy nézzük meg, hogyan bántak vele, vagy ő
hogyan bánt másokkal. Mert nem tudunk boldogok lenni úgy, hogy rosszul bánnak
velünk vagy mi rosszul bánunk másokkal, ezt Arisztotelész is megmondta.
A gyerekek azt hiszik, hogy azért érzik rosszul magukat,
mert ők rosszak. Nekik is tudtukra kell adnunk, hogy valójában azért érzik
rosszul magukat, mert rosszul bántak velük otthon vagy az iskolában. Hiszen
rossz gyerek nem születik. Csak sajnos a gyerekek sem akarják tudni, hogy
bántják őket, mert akkor meghasadnának, meghalnának: azok ellen kellene
fordulniuk, akiket szeretnek. Sokan még felnőtt korukban is eltűrik a rossz
körülményeket, mert azt hiszik, hogy ha majd jobbak lesznek, jobban is szeretik
őket.
Mit gondolsz azokról a gyerekekről, akiknek tanulási
nehézségeik vannak, adhd-juk, aspergerük van, és nem azért, mert a szüleik
valaha is rosszul bántak volna velük?
F. A.: A tanulási nehézség egy nagyon káros címke. Attól,
mert valaki egyszer kitalálta, hogy minden hatévesnek iskolába kell mennie és
ugyanazt kell tanulnia ugyanazokkal a módszerekkel, mint a többieknek, ez nem
lesz igaz. Minden gyerek más! Ha odafigyelnénk a gyerekekre és nem azt
akarnánk, hogy ők figyeljenek ránk, nem lennének tanulási problémák.
Persze vannak diagnózisok, vannak a zavaroknak nevei,
címkéi, de ezek lehet, hogy legkevésbé sincsenek segítségünkre. A legfőbb
kérdés, hogy milyen környezetben érezné jól magát például az aspergeresként
címkézett gyerek vagy az adhd-s gyerek. Lehet, hogy lovak között vidéken
például tökéletesen boldog volna. Szerintem, ha az egész családot kell ehhez
átmozgatni, azt is meg lehet tenni. Én is megmondtam a fiamnak annak idején,
hogy addig megyünk, amíg nem találunk egy olyan iskolát, ami neki megfelel. Ha
egy másik országban, akkor ott. Egy helyet, ahova örömmel mehet.
Nem tehetjük meg a gyerekünkkel, hogy minden reggel
elküldjük őket a börtönbe! Hát hogy szeresse így a szüleit? És ha megmondja,
hogy nem akar odamenni, akkor még nagyobb a baj, hiszen a végén azt hiszik,
valami nincs rendben vele, és elküldik a pszichológushoz, miközben az iskola
rossz.
Te a szabadságnak nagy harcosa vagy…
F. A.: Szerintem amíg meg nem halok, minden percben el
akarja venni valaki a szabadságomat. Mindenkiét. Élvezni kell az érte való
harcot, mert ez adja az élet élvezetét. Egy örömteli harc, amikor boldogan
igent mondok arra, amit akarok és még boldogabban nemet arra, amit nem akarok.
Emellett meg kellene tanulnunk nem szenvedni. Persze
előfordul, hogy el kell tűrni valami rosszat, például egy ostrom vagy háború
idején. De sokszor egyáltalán nem szükséges. Miért tűrje el a feleség, hogy a
férje szeretkezzen vele, amikor ő unatkozik, és csak arra gondol közben, hogy
mikor lesz már vége? Miért nincs bátorsága azt mondani, hogy vagy csináljuk ezt
másképp, vagy hagyjuk abba?
Adódhatnak olyan helyzetek, amikor az, amit éppen
nagyon szeretnék, nem megvalósítható. Például amikor kicsi gyerekem van.
F. A.: Szeretetből lemondani valamiről vagy odaadni magam
valakinek, az teljesen rendben van. Szabadon igenis odaadhatom magam a
gyerekemnek, de félelemből vagy szerepjátszásból nem érdemes. Aki szerepet játszik mint anya, nagyon
boldogtalan lesz, mert leköti a gyerek, de aki szereti a gyerekét, az észre sem
veszi a nehézségeket, vagy éppen tudja, hogy mennyi a kapacitása, és mert
szereti a gyerekét, vigyáz magára, továbbá beszervez más családtagokat,
barátokat, hogy a gyerek ott lehessen, ahol valakinek van energiája vele lenni.
Sokan félnek attól, hogy nem elég jó anyjai a
gyerekeiknek.
F. A.: A szeretetnek az a karaktere, hogy sosem tökéletes.
Mindig lehet jobban szeretni, mint ahogy most szeretek. Ehhez hozzá kell
szokni. Winnicott mondta egyébként, hogy nem segít senkinek, ha jó anyát
játszunk, mert a gyereknek egy tökéletlen, de valódi, spontán anya sokkal
megfelelőbb, mint egy színészkedő. Az anya legyen önmaga, ez a legfontosabb, és
ez nagyon felszabadító. A gyerek is meg tud bocsájtani a szüleinek, amikor nem
tökéletesek, hiszen nem tökéletesnek kell lenni, hanem kommunikálni kell.
Neked sikerült megbocsátani a szüleidnek?
F. A.: Persze. Azt csinálták, amit tudtak. És ez mindig így
van. Ha eljönnél hozzám, és elmondanád, mit tettek veled a szüleid, akkor
komolyan együtt éreznék veled, és fontosnak is tartanám, hogy megsirasd mindazt
a sérelmet, ami ért.
De ha később a szüleid is eljönnének hozzám, velük is együtt
éreznék, hiszen valószínűleg ők is szenvedtek, nekik is voltak szüleik, és ha
valahogy bántottak téged, akkor ők is bánták, mert nekik is fájt, hogy a veled
való kapcsolat nem alakult jól. De egyvalami fontos: nem a te felelősséged az,
hogy rosszul bántak veled. Ezért ők a felelősek. Mert a gyerek soha nem
felelős.
Hogy tanulhatjuk meg jól szeretni a gyerekeinket?
F. A.: Ez elhatározás kérdése. Sokat segít, ha együtt
vagyunk valakivel, aki ezt jól csinálja. Nekem nagyon jelentőségteljes volt az
az év, amit a mesteremmel töltöttem. Jobb, ha tudjuk, hogy azt tanuljuk a
szüleinktől, ahogy a világban vannak. Nem azt, amit mondanak. És a mi
gyerekeink is ezt tanulják tőlünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése