2014. január 3., péntek

„Mezőn, réten át a Parasztudvarban” II.

II.                    Kukoricamorzsolástól a mai gyermek foglalkoztatásáig

A program megvalósítása során kézműves foglalkozást tartottak gyermekeknek, segítő kézként önkéntes alapon szülők is résztvevők lehettek ebben, de volt tanácsadás szülőknek, foglalkozás a mezőn, réten /falun/ élő ember tájépítészeti hagyományairól. Kitűnő helyszínnek bizonyult egy lovas tanyán  a Bihari tanya, Nyíregyháza, Antalbokor, ami lovastanya és gazdálkodó tanyán ibrány Anna Vendégház, amelynek szomszédságában egy gazdálkodó tanya életét, működését tapasztalhatták meg a résztvevő családok és főként kisgyermekeik.
Az együttlét gerincét a gyermekekkel való közös alkotás öröme alkotta. Ez kiegészült a mezők, rétek növényeinek, virágainak megismerésével, sajnos a késő őszi megvalósulás miatt csak virtuálisan, szemléltetéssel, és a program apró kellékekeinek megteremtésével. A kiválasztott mese bemutatása, színpadra állítása mellett közösen mondókáztak, verseltek, énekeltek és meséltek. A gyerekek esténként kukoricát morzsoltak, nappal állatokat simogattak, az egynapos kisbárányok óriási élményt jelentettek a gyerekeknek, de állatokat is etettek a szálláshelyen. E folyamatban a résztvevő gyermek saját és társai képességeit ismerhette meg és gyakorlatban bizonyíthatta erősségeit. Olyan tapasztalati tudáson alapuló személyiségfejlődésre adott lehetőséget a program, amely beilleszkedési zavarokat is enyhíthetett néhány kisgyermek számára. Ugyanis az együttműködés a többiekkel magabiztosságot, bevállalható énképet adott, és ráadásul személyes kapcsolatokon, a társakhoz való kötődésen keresztül kézügyességet, képességet fejlesztett. A gyermek beilleszkedése könnyebb volt, mint családi, vagy óvodai környezetben, leküzdhette személyes hátrányait és alkalmazkodhatott a közösséghez, amely bentlakásos, zárt világával maradandóan hatott rá: segített eligazodni a világ dolgaiban. Gyerek résztvevőink új normákkal és szabályokkal találkozhattak, másfajta döntéseket hozhattak. Új gyermek és új szülői kapcsolatok születtek, mivel korábban nem ismert családokat is bevontak a projekt megvalósításába.
 A konkrét foglalkozások a tevékeny részvételen keresztül a természetes és mesterséges anyagokhoz, az alkotáshoz vitték közel a résztvevő gyerekeket. Mértéket tanultak, találkoztak különböző, korábban kidobásra ítélt anyagok újrahasznosításával.  Megismerték a népi öltözködés, viselet formakincsét is.  A varrástechnikák, az anyagokkal való munkálkodás és kísérletezés otthon korábban nem tapasztalt lehetőséget nyitott meg a gyerekek számára.
A projekt gerincét adó közösség a Nyíregyházi Babaklub volt ez úttal is. E közösség együttléteinek során  az óvodás kort a tehetséggondozás szempontjából alapozó kornak tekinti. Ez a gondolat irányadó volt számukra e projektet megelőzően is.

A tanyavilág ingergazdag környezetet teremtett a résztvevő kisgyermekek számára. Irányítottan ugyan, de engedték őket játszani, törekedtek a népi játékok megismertetésére.  Hagyták és segítették, hogy felfedezzék a vidéki életmódban rejlő gyermeki esélyeket, és támogatták őket abban, hogy felismeréseiket, élményeiket, tapasztalataikat új módon jeleníthessék meg. A szülőkben megerősítették, hogy fontos a diagnosztizáláson túl a tehetségek gondozása is.  Továbbá segítették őket abban, hogy tiszteljék  a 3–7 éves gyermek fejlődő személyiségét, felismertették velük, hogy gyerekük képességei fejlődését genetikai adottságaik, a belső fejlődés sajátos, egyéni törvényszerűségei és a környezeti hatások együttesen határozzák meg.

A Nyíregyház Babaklubban növekedő gyerekeknél már megtapasztalták korábban is, de e projekt során is, hogy mennyire nyitottak, kreatívak, közösségben együttműködők a közösségben felnövekvő gyerekek.. A tehetséges gyerek már kisgyermekként is hordozza a kiemelkedő képességűekre jellemző személyiségvonásokat, érzelmi mintázatokat és karakterisztikus viselkedésformákat. E programmal elő kívánták segíteni, hogy mind a gyermek, mind a szülő felismerhesse gyermeke adottságait, és a későbbiekben támogatni is tudja azokat.

A közös foglalkozások és a bemutató ürügyén valóban megtapasztalták a gyermekek, hogy mi rejlik az anyagokban, hogyan kel életre a természetben talált fa, kavics, szárított növény másként hasznosulva. A szülők megtapasztalhatták, hogy a házi állatok szerethető volta milyen mértékben segítheti a gyermekek világképét. A tevékenységek jó része egyedül is, illetve a projekt időtartama alatt otthon és a klubban is folytatható volt, ami előnyt jelentett a képességek folytán lemaradóknak. Teret adtak arra, hogy a gyermek aktív, különlegesen új dolgot alkosson, ne a megszokott szabályok szerint cselekedjék. A projekt teljes időtartamában prioritást élvezett a képességek közül a kreativitás, ami óvodás korban a  legszembetűnőbben a játékban ismerhető fel.

Éppen ezért kiemelt cél volt, hogy hagyják a gyermekeket játszani, önállóan alkotni, illetve ehhez adtak működő hátteret e programmal.


















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése