V. Modellértékű volt-e a törekvés?
A
tanyákon megvalósított programok a természet ritmusát követték, figyelembe
vették a gazdálkodó, állattartó ember tevékenységeinek ritmusát, ennek
köszönhetően a gyerekek észrevétlenül megtapasztalhatták, hogy a folyamatos munka megtanít a dolgok, tevékenységek között kapcsolatot
teremteni. Megtanulhatták az időt egyszerűen, a természet ritmusa szerint
kezelni, és amikor 20-25 méteres szénabálákat megmásztak, egyértelmű volt, hogy
pozitív megerősítésként élték meg azt, hogy a tevékeny és természet közeli élet
mekkora örömforrássá válhat.
Szintén pozitív visszajelzéseket kaptak a
szülők számára biztosított pszichológiai tanácsadásról, amelyet csoportosan,
2-3 fő együtt, vagy akár személyesen is igénybe vehettek a gyerekeik hátterében
segítő anyukák, apukák. Az itt felvetődött kérdések: a kisbabák szoptatása,
hordozása, kötődő nevelés, alternatív pedagógiai nevelési programok, óvodai,
iskolai beiskolázás, beszoktatás, a szülőkkel való együtt alvás, tanulási
nehézségek, tehetséggondozás, mikor érdemes elkezdeni zenét, nyelvet tanulni,
táncolni, hogyan kacsoljuk be a nagyszülőket gyermekeink nevelésébe, hogyan
lehet bántalmazás nélkül gyermeket nevelni, mire vigyázzunk a csonka
családokban, és még sorolhatnánk. A
felnőtt résztvevők kötetlenül, informálisan konzultálhattak foglalkozások
mellett, szabadban sétálva, főzés. vagy éppen étkezés közben a program egész
idejében jelen levő pszichológussal. Sokan és nagyon szívesen igénybe vették
ezt a lehetőséget. Szülőnek lenni természetes, de szakmailag megalapozottan
helyesen nevelni fel gyermekünket nehéz, és a családok örülnek, ha ebben
segítséget kapnak.
A gyerekek számára az állatokkal való
közvetlen ismerkedés, simogatás, lovaglás, etetés volt kiemelkedően nagy
élmény, aminek a hatását erősítette az is, hogy rögtön a megtapasztalás után
lehetőségük volt az élmény megformázására, kinyilvánítására is. Szegény marad
az a kisgyerek, aki csak a városi életmódot ismeri meg.
A Vajaspánkó című mese feldolgozása a
gyerekek életkorának megfelelően kissé esetlen, de ugyan akkor hiteles is volt,
amelyben a résztvevő kisgyermekek bátor kiállása bizonyította, hogy a korai
verbális megnyilvánulása gyermekünknek sok apró kicsi csodára képes, és azt is,
hogy a sok meseolvasás, mesehallgatás a színpadi kiállásban megmutatkozik, mert
a gyerekek gátlások nélkül részeseivé tudnak válni a történetnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése