2014. január 4., szombat

„Mezőn, réten át a Parasztudvarban” III.

III.                  Az alkotó kedv felkarolása megtérül: állatsimogatástól a fakanálig.

Hét szakmai felkészültségét tekintve is eltérő, de személyiségében is egymástól különböző felnőtt foglalkozott a résztvevő gyerekekkel. A foglalkozást vezetők maguk is igen kreatív személyiségek, akik mind a kézműves foglalkozásokon, mind a bentlakásos programokon sokoldalúan hatottak a gyermekcsoportokra, és rendkívül jól modellezték a szülők számára, hogyan, mi módon tudják tehetséges gyermekeiket hosszú távon is segíteni. Sokan nem gondolnák, hogy a gyerekekkel együtt alkotni, játszani,illetve velük foglalkozni komoly szakmai kihívás is lehet. Jó képességű gyermeket felnevelni bizony nem magától értetődő mesterség!

Azt tapasztalták, hogy a gyerekek néhány százalékának képességei egy vagy több területen jelentős mértékben meghaladja a korosztályos átlagot. Felhívták a szülők figyelmét arra, hogy a kisgyerekekre két okból érdemes külön is odafigyelni: az egyik ok a tehetséges kisgyerek sajátos korai személyiségfejlődése, a másik a konkrét képességek és az azokkal szükségszerűen együtt járó igények jellege. Arra a közös megállapításra jutottak, hogy kiemelkedő szerepű a tehetségígéretek motivációja szempontjából a családi környezet támogató hatása, és ez egyúttal azt is jelenti, hogy a program nem zárul le véglegesen a projekt befejeztével.

Az „ott alvós”, együtt elvégzett  munka megtanította gyermekeik számára hogyan lehet a dolgok, műveletek között kapcsolatot teremteni, tervezni a következő napra, napszakra, vagy akár órára, bizonyítva, hogy a tevékeny és természet közeli élet mekkora örömforrássá válhat.
A tartalmilag kötött és irányított foglalkozásokhoz szervesen illeszkedett a szabadon választható egyéni vagy közös elfoglaltság, amely közvetve szintén irányított és szervezett foglalkoztatás volt.
Az együtt töltött idő alatt biztosították a gyerekek számára azokat a lehetőségeket is, amelyek a tehetséggondozásuk szempontjából semmit nem nyújtottak, de a feltöltődésüket, pihenésüket elősegítették.

A tervezettől eltérően, különleges terepet adott a közös cselekvésre a sütés-főzés, ami nemcsak élményekben, tapasztalatokban bővítette a családok minden tagjának képességvilágát, de tanított a munka együttes megszervezésére, munkamegosztási szerepek bevállalására is. A tűzrakás, főzési előkészületek, asztalterítés, mosogatás, pakolás műveleteibe a nagyobbacska gyerekeket is bevonták. Sokaknak az első megtapasztalási lehetőség volt arra, hogyan kell a szabadban tüzet rakni, üstben főzni, mezőn tálalni és fogyasztani az elkészült ételt.






























Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése